Welcome Anonymous !

Aktuelle Zeit: Donnerstag 23. November 2017, 01:52
Pathway:  Foren-Übersicht Motocross, Supercross, FMX, Quad, Pitbike, Enduro Action- und Funsportcams Oregon

Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog

Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog

Beitragvon Brandonxena am Freitag 1. November 2013, 14:21

Hallo,

ik heb voor school een opdracht gemaakt die met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Ik heb iemand geinterviewt, die WO2 meegemaakt heeft en destijds in Etten-Leur woonde.
Ik ben heel wat informatie teweten gekomen, over het dorp waar ik nu woon tijdens WO2. Destijds bestond het maar uit een hoofdstraat en enkele zijstraatjes, maar er is wel heel wat gebeurt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het uitbreidden van de informatie die ik nu al heb:

- Er zou een verzetsgroep actief geweest zijn in Etten-Leur. Deze verzetsgroep werd ontdekt door de Duitsers, ze werden terplaatse doodgeschoten of agevoerd.

- Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er één Jood in Etten-Leur. Deze is verraden door de burgemeester, die NSB'er was. Deze Jood is nog nooit teruggekomen. Ik zou graag de naam willen weten van deze persoon.

- De persoon die ik geinterviewd heb, is de opa van een vriend. Tijdens WO2 hebben de Duitsers zijn huis gebruikt om een brug over een klein riviertje op te blazen. Ook stonden er 4 tanks in Etten-Leur en tijdens de bevrijding, was er een klein gevecht gaande. Er zouden een aantal Duitsers gedood zijn. Het aantal Canadezen (andere geallieerden) dat omgekomen/gewond/vermist is is niet bekend. Ik zou graag meer willen weten over dit gevecht, als daar informatie over te vinden is.

Ik zou het prettig als iemand mij kon helpen. Veel mensen denken dat de oorlog alleen écht actief was in grote steden zoals Rotterdam & Amsterdam. Ik had zelf ook nooit verwacht dat een dorp als Etten-Leur (die tijdens WO2 enkele straatjes telden) een verzetsgroep had en dat ook hier de NSB actief bezig was.
Alvast bedankt.

Goedkoop Nike Air Max
Air max 90
Brandonxena
Beobachter

Zurück zu Oregon